Velen vragen zich af hoe het de Titanic verder zou vergaan zijn mocht ze niet op haar allereerste reis gezonken zijn.
Aan de hand van haar zusterschip RMS Olympic kunnen we eigenlijk vrij eenvoudig het antwoord op deze vraag geven. De RMS Olympic was op vele vlakken quasi identiek aan de Titanic en vele foto's zogezegd van de Titanic zijn eigenlijk aan boord van de Olympic genomen.
De brochure hiernaast werd in 1921 uitgegeven door William Darling Press te New York en was vermoedelijk bedoeld als promotiemateriaal voor reisagentschappen. De luxebrochure toont voornamelijk de eersteklasse faciliteiten aan boord van de Olympic.
Mocht de Titanic niet gezonken zijn had de titel van de brochure net zo goed "Titanic" kunnen zijn, of "Olympic & Titanic". Zelfs "Olympic, Titanic & Britannic" was mogelijk geweest mocht de Britannic, het derde schip uit de Olympic klasse, op 21 november 1916 niet (vermoedelijk) op een mijn gevaren zijn in de Egeïsche Zee.
De brochure belicht verder een markante evolutie binnen de scheepvaart aan het begin van vorige eeuw, namelijk de omschakeling van kolen naar aardolie als brandstof. In 1919 werd de RMS Olympic geconverteerd van kolen naar aardolie. Dat was niet alleen goedkoper, het bijtanken van olie ging vlotter (uren in plaats van dagen) dan het inladen van kolen en de bemanning in de machinekamer kon van 350 bemanningsleden gereduceerd worden tot 60. Ook het comfort van de passagiers verbeterde omdat er geen rondvliegende assen meer waren op de dekken en promenades.
De nodige aanpassingen voor de conversie naar olie waren ook relatief beperkt en bestonden voornamelijk uit branders die de olie via een kleine opening onder druk in de bestaande stoomketels injecteerden. In wezen bleef het schip dus een stoomschip.
De tekst uit de brochure kan je in hoge resolutie hier downloaden: