Kenmerkend voor schepen van enige omvang zijn lange gangen en doorgangen. Dit is nog meer uitgesproken het geval bij passagiersschepen waar een netwerk van gangen toegang geeft tot de verschillende kajuiten en suites.
Deze gangen dienen niet enkel voor verkeer van personen en eventueel goederen maar bieden meestal ook een doorgang voor diverse leidingen en bekabeling doorheen het schip. Dit was op de Titanic en haar zusterschepen niet anders.
Op de Titanic en de Olympic waren de gangen naar de kajuiten op het B- en C-dek het meest luxueus afgewerkt. Op de lager gelegen dekken waren de gangen meestal eenvoudiger qua afwerking met zichtbare bekabeling en leidingen. Dit was vooral het geval bij de bekende gang "Scotland Road" op het E-dek welke gedeeld gebruikt werd door bemanningsleden en derde klasse passagiers. "Scotland Road" was voorzien van een plankenvloer waarbij tal van buizen en kabels zichtbaar via het plafond liepen.
Bij de gangen op het B- en C-dek waren de bekabeling en leidingen weggewerkt achter houten panelen. Om de naden tussen de panelen te verbergen werden vergulde sierstrips voorzien. Dit was niet alleen functioneel maar gaf het plafond van de gang een luxueus cachet.
Op de foto's hiernaast is een deel van een dergelijke sierstrip afkomstig van de RMS Olympic te zien. Deze is uit massief gegoten brons gemaakt en bestaat uit twee delen waarvan één deel in de vorm van een acanthusblad. Momenteel overheerst de kleur van brons, maar oorspronkelijk was deze sierstrip verguld.
De afbeelding helemaal onderaan van een gang op het B-dek uit het spel "Titanic Honor and Glory" geeft een idee hoe de sierstrips er uit moeten hebben gezien.
Bij de bouw van de Olympic heeft men voor de sierstrips geëxperimenteerd met diverse materialen. Naast massief brons zoals dit exemplaar, waren er ook exemplaren bestaand uit een bronzen basis met een in een tinlegering gegoten decoratief gedeelte. Voor de rechte stukken werd zelfs plaaster gebruikt.
Bij de ontmanteling van de RMS Olympic in de periode 1935 - 1937, werden de inboedel en interieurs in november 1935 geveild. Een deel ervan werd opgekocht door Douglas Smith van de verffabriek Smith & Walton Ltd te Haltwhistle, die er zijn bedrijfsgebouw mee inrichtte. Later werd de verffabriek overgenomen door het bedrijf Akzo Nobel dat in 2002 de werkzaamheden in Haltwhistle stopzette.
In 2004 werd het gebouw gestript en werden de meeste items afkomstig van de RMS Olympic geveild. De sierstrip hiernaast is dan ook afkomstig uit de verffabriek te Haltwhistle.