Op de foto's hiernaast is een promotiebrochure van de White Star Line voor de Olympic en de Titanic te zien. De brochure die van oktober 1911 dateert bestaat uit een omslag uit bruingeel manillapapier en 16 bladzijden in zwart witte druk. Manillapapier werd oorspronkelijk gemaakt uit gerecycleerde manillahennep (abacá, Musa textilis, een bananensoort) afkomstig van oude scheepstouwen en -trossen. Later werd voor dit papier semi-gebleekte houtpulp gebruikt. Gezien de algemene staat van de brochure is het omslag waarschijnlijk met houtpulp gemaakt. Het geheel wordt samengehouden met een touwtje uit zijde. Origineel was dit eerder rood van kleur maar hier is het in de loop der jaren verbleekt tot een lichtroze tint.
Het overgrote deel van de brochure bestaat uit tekeningen van de diverse eerste klasse interieurs en faciliteiten. Op het ogenblik dat de tekeningen gemaakt werden, waren beide schepen nog in opbouw waardoor details in de tekeningen er soms wat anders uitzien dan bij de uiteindelijke afgewerkte interieurs op foto's.
In de eerste klasse eetzaal zijn in de brochure bijvoorbeeld duidelijk tafellampen te zien. Wanneer we echter foto's van de Olympic en de Titanic bekijken lijkt het niet of deze tafellampen ooit in de praktijk gebruikt zijn. Wat de Titanic betreft is er slechts één foto van de eerste klasse eetzaal bekend. Deze werd genomen door Francis Browne S.J., een Ierse Jezuiet die van zijn oom een eerste klasse ticket kreeg voor de eerste reis van de Titanic voor het traject van Southampton naar Queenstown.
Vreemd genoeg zijn de tafellampen wél te zien in de film "A Night to Remember" uit 1958 naar het gelijknamige boek van Walter Lord uit 1955. Ook in de film "Titanic" van James Cameron uit 1997 zijn tafellampen in de eerste klasse eetzaal te zien, zij het van een compleet ander model.
De afbeeldingen van de interieurs zijn overgenomen uit een replica brochure uit de jaren '70 omdat het origineel erg fragiel is en we het zo weinig mogelijk willen manipuleren. De replica brochure heeft een wat ander formaat en is herkenbaar aan de nieten en de strook duct tape welke de brochure samenhouden. Ook de achterzijde van de brochure is anders. Deze is niet bedrukt bij het origineel maar wel bij de replica.
Er bestaat ook een gelijkaardige, eerder gedrukte brochure, enkel rond de RMS Olympic. Hoewel de Titanic toen nog in opbouw was, verwijst de tekst van deze brochure hier en daar reeds naar de Titanic.