RMS Titanic verlaat Belfast op haar proefvaart - 2 april 1912

 

Opgedragen aan het verloren tijdperk, en aan het verloren gevoel van onschuld dat de Titanic zo passend vertegenwoordigt. Zoals Jack Thayer het verwoordde: "Naar mijn mening ontwaakte de wereld van vandaag op 15 april 1912", en ze "verandert sindsdien in een steeds sneller tempo met steeds minder vrede, voldoening en geluk."
Waren maar enkele van de vele beslissingen en acties met betrekking tot het schip anders geweest... Maar het lot was de Titanic ongunstig gezind en ze zonk weg in de geschiedenis. Mogen we dankzij haar de ongelooflijke kracht en betekenis van de keuzes die we eenieder maken, realiseren.

 

De RMS Titanic vertrok op haar eerste reis vanuit Southampton om 12 uur op woensdag 10 april 1912.

Na een bijna-botsing met de SS City of New York werd de reis met ongeveer een uur vertraging verdergezet naar Cherbourg in Frankrijk waar de Titanic 4 uur later aankwam. Om 20 uur vertrok de Titanic vanuit Cherbourg richting Queenstown in Ierland (thans Cobh) waar zij op donderdag 11 april rond 11.30 uur aankwam. Om 13.30 uur lichtte de Titanic opnieuw het anker en begon aan de overtocht van de Atlantische Oceaan richting New York met voorziene aankomst op woensdag 17 april.

De eerste reis kwam echter abrupt ten einde in de nacht van 14 op 15 april toen de Titanic rond 23.40 uur (scheepstijd) in aanvaring kwam met een ijsberg waarna ze iets meer dan tweeënhalf uur later onder de golven verdween, een drama dat uiteindelijk meer dan 1.500 mensenlevens zou eisen.

Dit online Titanic museum probeert de herinnering aan de Titanic, haar zusterschepen RMS Olympic en RMS Britannic alsook de White Star Line - de rederij die eigenaar was van deze drie schepen - levend te houden.

Deze museumwebsite heeft niet als doel om het volledige verhaal van de Titanic of van haar passagiers te vertellen. Daarrond is reeds genoeg informatie te vinden, niet alleen online maar ook in diverse boeken en documentaires. Dit museum is daarentegen een virtuele tentoonstelling van voorwerpen en artefacten uit onze private collectie gerelateerd aan de Titanic en de White Star Line en hoopt zo een beeld te schetsen van het leven aan boord van de Titanic en de andere schepen van de White Star Line in het begin van de 20ste eeuw.

Op de foto bovenaan is de Titanic bij haar vertrek op proefvaart uit Belfast op 2 april 1912 te zien.

Naast de Titanic en White Star Line schenken we ook nog beperkt aandacht aan het verhaal van de RMS Lusitania, een schip van de concurrerende rederij Cunard Line, dat ongeveer 3 jaar na de ramp met de Titanic op 7 mei 1915 door de Duitse onderzeeboot U-20 in de buurt van Kinsale, Ierland getorpedeerd werd. Hierbij vielen 1.198 slachtoffers. Ondanks de zware dodentol van deze ramp, is de publieke aandacht voor de RMS Lusitania eerder beperkt in vergelijking met de RMS Titanic waarvan het verhaal nog steeds bij velen tot de verbeelding spreekt.

 

Copyright Online Titanic Museum, alle rechten voorbehouden. Niets van deze site mag worden gekopieerd, gereproduceerd, openbaar gemaakt, gebruikt of verspreid worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming, uitgezonderd strikt persoonlijk gebruik en uitgezonderd foto's die onder het publiek domein vallen of foto's met een "creative commons (attribution)" licentie.

 

 

De collectie bestaat uit foto's van authentieke voorwerpen en artefacten, uit onze private verzameling, gerelateerd aan de Titanic, haar zusterschepen en de rederij White Star Line.

Het overgrote deel van de artefacten, zoals bijvoorbeeld het serviesgoed, is niet rechtstreeks gerelateerd aan de Titanic maar is afkomstig uit pakhuizen van de White Star Line of van andere White Star Line schepen zoals de RMS Olympic en de RMS Majestic. Toch zijn deze voorwerpen in zo goed als alle opzichten identiek aan wat in april 1912 aan boord van de RMS Titanic gebruikt werd.

De collectie is thematisch opgebouwd. Kies een thema in het submenu en klik vervolgens op de foto's voor meer uitleg bij de diverse artefacten.

Meer informatie is vaak ook terug te vinden in het uitstekende naslagwerk "Titanic, The Ship Magnificent" van Bruce Beveridge (Engels). Waar relevant wordt dit onderaan vermeld als volgt: [TTSM <volume> <paginanummers>] Volume verwijst hierbij naar boekdeel 1 of 2. Op de aangegeven pagina's is ofwel informatie terug te vinden over het specifieke artefact of wordt getoond waar (en/of hoe) het betreffende artefact gebruikt werd.

 

SS Nomadic te Belfast

© Katherinedavisgothel | Dreamstime.com - SS Nomadic Photo

Op de foto bovenaan is het laatste nog bestaande schip van de White Star Line te zien, de tender SS Nomadic. De SS Nomadic bracht samen met de SS Traffic passagiers aan boord van de schepen van de White Star Line in de haven van Cherbourg in Frankrijk, dit omdat de kades in de haven van Cherbourg te klein waren om de schepen van de Olympic klasse te laten aanmeren. De SS Nomadic zorgde voor het vervoer van eerste- en tweedeklassepassagiers terwijl de SS Traffic derdeklassepassagiers, bagage en goederen aan boord bracht. Op 10 april 1912 bracht bovenstaand schip 274 passagiers aan boord van de Titanic waaronder Sir Cosmo Duff Gordon en zijn vrouw Lucy (Lady Duff-Gordon), Margaret Brown en Benjamin Guggenheim. De restauratie van de SS Nomadic is momenteel (2015) nog volop aan de gang, maar de foto genomen na de eerste renovatiefase, geeft een goede indruk hoe de kleuren van de RMS Titanic eruit gezien moeten hebben.

 

 

Op deze pagina hebben wij een aantal interessante links verzameld. De meeste zijn Engelstalig.

  • Titanic: Honor and Glory
    www.titanichg.com
    Titanic: Honor and Glory is een computerspel met de Titanic in de hoofdrol waarin je de wereld van 1912 opnieuw kan beleven. Als het fictieve personage Robert Morgan probeer je, valselijk beschuldigd van een vreselijk misdrijf, de politie te ontlopen en probeer je de echte daders aan boord van de Titanic te vinden om je naam te zuiveren. Aan boord leer je diverse personages kennen en maak je de eerste reis van de Titanic als passagier mee inclusief het zinken van het schip. Naast de verhaallijn van het spel kan je de Titanic ook volledig verkennen van de luxe eerste klasse salons tot de kolenbunkers en de machinekamer. Momenteel is het spel nog niet afgewerkt maar er is een demo beschikbaar. Wanneer het definitieve spel wordt uitgebracht is helaas niet duidelijk.
     
  • Titanic Clock - TitanicClock.com
    www.titanicclock.com
    Alan St George, een beeldend kunstenaar vooral bekend voor zijn replica's van de imposante trappenhal op de Titanic, bracht het grootste deel van zijn leven door met het herscheppen van de grote kunst van het verleden. Hij is eigenaar van een historisch huis op een heuveltop, 'Havencrest Castle' dat hij en zijn overleden vrouw meer dan 30 jaar lang hebben gerestaureerd en uitgebreid. Kunst, Victoriaanse en Edwardiaanse geschiedenis, inclusief de Titanic en goochelaars, hebben hem altijd gefascineerd. Op zijn website biedt hij diverse werken te koop aan. Een aanrader voor wie iets uniek en speciaal zoekt !
     
  • Titanic Relics
    titanicrelics.com
    Engelstalige museumwebsite met de persoonlijke collectie van Spencer Knarr.
     
  • Encyclopedia Titanica
    www.encyclopedia-titanica.org
    Encylopedia Titanica is de ultieme referentie betreffende de passagiers en de bemanningsleden van de Titanic. Van zowat elke opvarende is een biografie terug te vinden. Daarnaast zijn ook nog plannen van de Titanic terug te vinden en er is een uitgebreid forum met tal van discussies rond de Titanic, haar zusterschepen en de White Star Line in het algemeen.
     
  • Titanic The Ship Magnificent
    www.titanic-theshipmagnificent.com
    "Titanic The Ship Magnificent", het boek van onder andere Scott Beveridge, is de ultieme referentie rond de RMS Titanic en haar zusterschepen RMS Olympic en HMHS Brittanic. Naast uitgebreide informatie rond elk aspect van deze schepen zijn ook tal van originele foto's - vooral van de RMS Olympic - uit de persoonlijke collecties van de auteurs, terug te vinden. Het aantal foto's van de Titanic is eerder beperkt gezien de korte carrière van het schip maar zusterschip RMS Olympic is een goede referentie aangezien zij in vele opzichten identiek was aan de Titanic.
     
  • Why ships sink
    www.pbs.org/wgbh/nova/tech/why-ships-sink.html
    In 1912 stond de technologie nog in zijn kinderschoenen. De huidige schepen zijn veel veiliger, hebben moderne navigatiemiddelen, zijn steviger, hebben genoeg reddingsboten en zijn met betere materialen gebouwd. Een ramp zoals met de Titanic zou nu onmogelijk nog kunnen gebeuren. Maar... klopt dat eigenlijk wel ? Het verhaal van de Costa Concordia leert ons dat scheepsrampen van alle tijden zijn. Deze uitstekende documentaire zal je een totaal andere kijk geven op de moderne passagiersscheepsvaart. Mocht bovenstaande link niet goed werken, dan kan je de documentaire ook terugvinden op YouTube.
     
  • Publiek Geheim - Belgen op de Titanic
    www.youtube.com/watch?v=--_6Y2PEcNo
    In de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 april 2012 ging de Titanic op zijn 'maidentrip' ten onder. Het verhaal kennen we natuurlijk allemaal, maar wat bijna niemand weet is dat er ook 27 Belgen aan boord waren: emigranten en andere reizigers. Er waren ook Belgen die werkten op het schip. En Belgen die aan boord hadden moeten zijn, maar door omstandigheden niet op het schip geraakten en zo aan een gruwelijk lot ontsnapten... Presentator Sven Speybrouck gaat in deze uitstekende documentaire op zoek naar sporen van deze Belgische Titanic-reizigers.
     
  • White Star Memories
    www.whitestarmemories.com
    White Star Memories organiseert wereldwijd exposities rond de White Star Line en de Titanic. Naast een uitgebreide expertise in maritieme geschiedenis beheert White Star Memories een van de mooiste collecties van authentieke artefacten.
     
  • Red Star Line Museum
    www.redstarline.be/nl
    Naast de White Star Line waren in het begin van de 20ste eeuw nog tal van andere rederijen actief. Een daarvan is de Red Star Line welke onder andere een geregelde dienst onderhield tussen Antwerpen en New York. Twee miljoen passagiers maakten met de stoomschepen van Red Star Line de oversteek van Antwerpen naar Noord-Amerika. Hun verhaal, dat van de rederij die hen vervoerde en dat van de stad en de haven waaruit ze vertrokken, staan centraal.
     
  • De Titanic in miniatuur
    titanicinminiatuur.blogspot.nl/
    Hobbywebsite van Conny van den Dungen. Conny bouwt scènes uit de film "Titanic" van James Cameron uit 1997 in miniatuur na met behulp van diverse materialen en technieken. Weliswaar niet historisch correct maar wel superleuk en een bron van inspiratie.
     
  • Liberty Ellis Foundation
    www.libertyellisfoundation.org
    Na hun aankomst in de haven van New York werden derdeklassepassagiers met een veerboot naar Ellis Island gebracht. Daar ondergingen ze een medisch onderzoek en legale controles. Pas daarna konden ze de Verenigde Staten in. De ongelukkigen die niet door de controles raakten werden op kosten van de rederij teruggestuurd. Aangezien de rederij zoveel mogelijk wou vermijden passagiers terug te moeten vervoeren naar hun thuisland werden reeds in de havens van vertrek medische screenings georganiseerd. Voor de eerste- en tweedeklassepassagiers werden de formaliteiten reeds aan boord afgewikkeld en zij mochten bij aankomst in de haven van New York beschikken zonder langs de controle op Ellis Island te hoeven gaan. Het idee was dat wie zich een eerste- of tweedeklasseticket kon veroorloven waarschijnlijk niet op kosten van de gemeenschap zou moeten leven na aankomst in de Verenigde Staten. Op deze website is meer informatie terug te vinden over de geschiedenis van Ellis Island en ook rond het vrijheidsbeeld op Liberty Island in New York.

 

 

Ga naar boven