Olympic and Titanic Olympic and TitanicOp 20 september 1911 tijdens haar vijfde reis kwam de RMS Olympic in de Solent in aanvaring met de Britse kruiser HMS Hawke.

Door de aanvaring onstonden twee gaten in de romp van de Olympic, één boven en één onder de waterlijn waardoor twee waterdichte compartimenten onderliepen. Ook raakte een schroefas beschadigd. De HMS Hawke liep zware schade op aan de boeg en was bijna gekapseisd.

De Olympic kon op eigen kracht opnieuw de haven van Southampton bereiken en na voorlopig oplapwerk dat twee weken in beslag nam voer de Olympic naar de scheepswerven van Harland & Wolff in Belfast voor definitieve herstellingen. Deze zouden nogmaals zes weken in beslag nemen.

Het feit dat de Olympic een dergelijk zware aanvaring zonder veel erg doorstaan had leek de deugdelijkheid van het ontwerp te bevestigen en versterkte de reputatie dat de Olympic-klasse schepen onzinkbaar zouden zijn.

Op 29 november 1911 was de Olympic opnieuw in dienst maar in februari 1912 had ze opnieuw tegenslag toen ze een schroefblad verloor op weg oostwaarts vanuit New York.

Opnieuw moest de Olympic naar Harland & Wolff in Belfast voor herstellingen waarbij onderdelen welke voor de Titanic waren bestemd gebruikt werden om de Olympic zo snel mogelijk weer in dienst te krijgen. Hierdoor werd de eerste reis van de Titanic uitgesteld van 20 maart naar 10 april 1912.

De foto hiernaast dateert van begin maart 1912. Links zien we de Titanic en rechts de Olympic. Naar aanleiding van de herstelling van de Olympic moesten beide schepen van plaats verwisseld worden tijdens hoogtij, een moeilijke operatie. Dit was de laatste keer dat beide schepen samen zouden zijn.

De foto is een scan van een grootformaat negatief. Het originele negatief uit 1912 was zeer waarschijnlijk een glasnegatief. We weten niet wie deze negatieven gemaakt heeft en wanneer maar vermoedelijk komen deze negatieven uit een archief van historische foto's.

Ga naar boven