Benefietprogramma slachtoffers ramp Titanic Benefietprogramma slachtoffers ramp TitanicBenefietprogramma slachtoffers ramp TitanicBenefietprogramma slachtoffers ramp TitanicBenefietprogramma slachtoffers ramp TitanicBenefietprogramma slachtoffers ramp TitanicGaumont Southend-on-SeaThe Site of the Hippodrome Theatre, Southend-on-Sea in August 2009 - Photo: Matthew Lloyd - www.arthurlloyd.co.ukIn de nasleep van de ramp met de Titanic werden niet alleen steunfondsen voor de slachtoffers en hun nabestaanden opgericht maar werden ook op diverse plaatsen benefietoptredens georganiseerd.

Het programmaboekje hiernaast is van zo'n benefietoptreden in het Hippodroom theater te Southend-on-Sea, een stadje in het zuidoosten van Engeland.

De namiddagvoorstelling of matinee ten bate van de weduwen en wezen van de ramp met de Titanic, ging door op donderdag 25 april 1912 om 14 uur. In totaal namen 26 artiesten deel aan de matinee.

De voor- en achterzijde van het boekje zijn gemaakt van dun karton bedekt met bedrukt zijde.

Op de eerste bladzijde vinden we de bekende Engelse Christelijke hymne "Nearer My God to Thee" terug. Hiervan bestaan 2 Nederlandse vertalingen: "Nader mijn God, bij U" en "Nader tot U, o Heer". Het publiek werd vriendelijk verzocht de hymne rechtstaand mee te zingen voor het begin van de optredens. Algemeen wordt aangenomen dat deze hymne het laatste nummer was dat het orkest van de Titanic zou gespeeld hebben.

Na de aanvaring met de ijsberg kreeg het orkest de opdracht doorlopend luchtige muziek te spelen om de passagiers gerust te stellen en paniek te vermijden. Zo passeerden onder andere "Alexander's Ragtime Band" van Irving Berlin, "In the Shadows" van Herman Finck en de wals "Songe d'Automne" van Archibald Joyce de revue.

Volgens overlevenden zou het orkest in het laatste halfuur vooraleer de Titanic onder de golven verdween verschillende hymnes hebben gespeeld waaronder "Nearer My God to Thee" om de passagiers die nog aan boord waren nadat de laatste reddingsboten vertrokken waren wat moed te geven. Het is echter niet zeker dat deze hymne effectief het laatste stuk is wat het orkest gespeeld heeft.

In het midden van het boekje is het programma en een overzicht van de artiesten terug te vinden. Het loont de moeite om deze namen eens op te zoeken op het internet. Van een aantal is nog steeds aardig wat informatie terug te vinden.

Op de voorlaatste bladzijde vinden we een aantal dankbetuigingen en aan de achterkant tenslotte de "laatste woorden" van kapitein John Edward Smith, "Be British". Dit klopt echter niet gezien zijn gesofisticeerde achtergrond en zijn populariteit bij Amerikaanse en Canadese passagiers. Als hij dit al gezegd zou hebben zou het alleen tegen de bemanning zijn geweest en daarvan herinnerde zich niemand deze woorden.

Het Hippodroom theater in Southend on Sea werd gebouwd door de bekende theaterarchitect Bertie Crew en opende de deuren op 8 november 1909. Het was ontworpen voor toneel en variété en maakte deel uit van een circuit van theaters van impresario Sir Walter de Frece.

In 1928 werd het overgenomen door Gaumont Theatres en in 1933 werd het geconverteerd naar een bioscoop, de "Gaumont Palace" met een capaciteit van 1.588 toeschouwers. Vanaf 1937 heette de bioscoop gewoon "Gaumont". Zie foto helemaal onderaan.

De bioscoop sloot in 1956 en het gebouw werd twee jaar later in 1958 afgebroken waarna op het vrijgekomen terrein een supermarkt werd gebouwd. Thans (2015) is er op deze locatie een onder andere een tandarts en een gokkantoor van "Paddy Power" gevestigd.

Op de foto's helemaal onderaan zijn respectievelijk het theatergebouw ten tijde van de bioscoop Gaumont en de site van het theater in augustus 2009 te zien.

Ga naar boven