Lunchbord OSNC / Spode 1ste klasse Lunchbord OSNC / Spode 1ste klasse Lunchbord OSNC / Spode 1ste klasseDit lunchbord/dessertbord is afkomstig van de RMS Olympic en werd in 1927 door Spode geproduceerd en via makelaar Stonier & Co Ltd. aan de White Star Line geleverd.

De naam van het motief is officieel 1/9806 maar is beter bekend als "Greek Key" of meandermotief. Deze naam werd echter nooit door Spode toegekend aan dit motief. Het werd ontworpen in 1899 en werd door de White Star Line gebruikt van circa 1911 tot 1933.

Op de Olympic werd dit bord onder andere gebruikt in het Café Parisien wat ingericht was op de promenade naast het à la carte Restaurant. Het Café Parisien werd tijdens de constructie van de Titanic nog op het allerlaatste ogenblik toegevoegd. De RMS Olympic had oorspronkelijk geen Café Parisien maar dit werd later bijgebouwd na de ramp met de Titanic.

Het rijke motief, verguld met diep kobaltblauw en de algemene kwaliteit geven aan dat dit bord in eerste klasse gebruikt werd. Waar precies deze borden op de Titanic zelf gebruikt werden is helaas onbekend.

Bovenaan is niet het standaard White Star Logo te zien maar het OSNC-logo. OSNC staat voor "Oceanic Steam Navigation Company".

De "Oceanic Steam Navigation Company" of "White Star Line of Boston Packets" waren de meer officiële benamingen voor de rederij welke bij het grote publiek beter bekend was als "White Star Line".

[TTSM 2 172, 287,288]

Ga naar boven